Hoe maak je van je direct marketing campagne een succes?

 

DIRECT MARKETING

Persoonlijk, creatief,
responsgericht,...

Hoe maak je van je direct marketing campagne een succes?

Bij direct marketing draait alles om het rechtstreekse contact tussen jou en je doelgroep. Of dat nu via een klassieke direct mailing, een direct e-mail, sociale media, telemarketing of network marketing is: het contact staat centraal. Maar welke andere factoren zijn nog belangrijk om jouw direct marketing campagne een succes te maken?

Hou rekening met

  • Een responsgericht ontwerp
  • Een goed databestand
  • De manier waarop het aanbod wordt geformuleerd
  • Meten is weten

De basisprincipes van direct marketing in detail

Direct marketing start altijd met een afgelijnde doelgroep. Aangezien je de mensen persoonlijk gaat aanspreken, is deze doelgroep ook best zo goed mogelijk afgelijnd,
zodat je weet tegen wie je spreekt. In het beste geval heb je zelf een database van contacten aan wie je je communicatie gaat sturen.

Die communicatie moet gepersonaliseerd worden. Dat kan door de naam van de (potentiële) klant mee te nemen in de communicatie, of door zijn specifieke noden of problemen aan te spreken. Met andere woorden: je boodschap zo af te stemmen op je doelgroep en te focussen op 1 doel met 1 boodschap.

Als derde basisprincipe heb je het meten van de resultaten. Aangezien je perfect weet hoeveel contacten je aansprak, en je 1 doel had, kan je die 2 gemakkelijk aan elkaar linken. 1.000 brieven verstuurd en 100 reacties? Dan heb je een conversiepercentage van 10%.
Direct marketing gaat dus altijd gepaard met 1 call to action!

Succesfactoren van direct marketing

Maar wat maakt een direct marketing campagne nu succesvol? Dit zijn de elementen die het meeste impact hebben op het resultaat:

  • De lijst of doelgroepselectie
    Hoe beter en nauwer je filtert, hoe gerichter je communicatie, hoe beter het resultaat. Door goede segmentatie kan je veel persoonlijker communiceren.
  • Het aanbod
    Maak je aanbod zo relevant mogelijk voor je doelgroep. Als je je doelgroep goed hebt afgelijnd, kan je hen aanspreken met een aanbod dat perfect bij hen past.
  • Timing
    Niet elk moment is even ideaal voor direct mailing. Denk even na op welke dag of zelfs welk uur je doelgroep het meest open staat voor je boodschap.
  • Reactiemogelijkheden
    Maak de reactiemogelijkheden zo eenvoudig mogelijk. Lukt het in 1 klik of moet je ervoor eerst 12 bonnetjes sparen, in een boekje kleven, een account aanmaken
    en dan 3 weken wachten?
  • Creativiteit
    Creativiteit werkt. Hoe creatiever je je boodschap verpakt, hoe meer mensen ervoor open staan.
  • Medium
    Pas je medium aan aan je doelgroep. Jongeren zijn gemakkelijker te bereiken via sociale media, terwijl senioren eerder een direct mail of telefoontje verwachten.
    Maar bedenk ook: welk medium brengt mijn boodschap het best over?
  • Meetpunten
    Bepaal op voorhand wat en hoe je gaat meten, zodat je ook het resultaat van je campagne kan beoordelen.

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading