Social media marketing
SOCIAL MEDIA
MARKETING
Zet het juiste kanaal in.
Wat is nu eigenlijk social media marketing?
Sociale media, het lijkt wel alsof de wereld niet meer zonder kan. Je vraagt je af wat mensen vroeger deden voor ze Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat hadden.
Maar naast entertainment valt er op sociale media ook business te rapen.
Sociale media als marketingkanaal
Sociale media vormen het grootste deel van onze online gespendeerde tijd. Facebook behoort al jaren tot de top 3 van meest bezochte websites.
Onder het motto “fish where the fish are” is het een logische keuze om als bedrijf ook aanwezig te zijn op sociale media.
Starten met social media marketing is helemaal niet moeilijk of duur. Op elk netwerk kan je gratis een profiel aanmaken en beginnen met het verzamelen van fans of volgers
en het publiceren van content.
Welk kanaal moet ik kiezen?
Afhankelijk van je doelstellingen en je doelgroep zijn dit de belangrijkste sociale netwerken in België:
6,2 miljoen Belgen, wordt gebruikt als online identiteitskaart, om op de hoogte te blijven van nieuws en van wat vrienden doen en als plek om content te delen met iedereen.
Het manusje-van-alles en een must voor de meeste bedrijven.
2,8 miljoen Belgische gebruikers, wordt vooral gebruikt als professioneel netwerk waarbij mensen artikels delen met betrekking tot hun professionele identiteit en activiteit. Ook bedrijven kunnen hier content delen.
Google+
1,1 miljoen geregistreerde Belgen, maar heel weinig actieve gebruikers. Google+ wordt vooral gebruikt om hoger in de zoekresultaten te scoren op bepaalde thema’s.
1 miljoen Belgen, al is dit nooit officieel bevestigd door de dienst. Door de limiet van 140 tekens wordt Twitter vooral gebruikt voor snelle communicatie en om de actualiteit op te volgen.
YouTube
Youtube heeft 4,5 miljoen maandelijkse Belgische bezoekers en plaatst zich daarmee naast de Vlaamse tv-kanalen. Youtube is ondanks de opkomt van video op Facebook nog steeds het go-to platform om video’s te delen en te bekijken.
Relatief klein in bereik, maar de leden zijn trouwe aanhangers die regelmatig hun favoriete foto’s pinnen in themaboards.
Een goede opportuniteit voor webshops, aangezien elke pin die gedeeld wordt kan linken naar jouw website.
Snapchat
70% van de jongeren gebruikt Snapchat, wat het (na Facebook) het tweede populairste netwerk maakt voor tieners en jonge twintigers om snelle snapshots en video’s te delen.
Sociale media strategie
Ook op sociale media heb je een strategie nodig. We geven je enkele tips:- Kies de juiste kanalen voor jouw doelgroep en jouw merk. Niet elk kanaal is voor elke doelgroep even geschikt en niet elk merk past op elk kanaal.
-
Content content content. Sociale media draait niet om jou maar om je doelgroep. Post dus niet steeds reclame, maar maak interessante, entertainende of inspirerende
content en beperk je promoties tot een minimum. -
Wat werkt goed op sociale media: authenticiteit, openheid, eerlijkheid, behind-the-scenes, emoties, humor, top-topicals (waarbij je inhaakt op de actualiteit),
promoties en wedstrijden. - Sociale media werkt in 2 richtingen. Jij kan berichten publiceren maar anderen kunnen jou ook vragen sturen. Zorg dat je die vragen opvangt en snel behandelt.
- Denk visueel. Op sociale media gaat alles snel, en met foto’s en video’s kan je aandacht trekken door te werken met opvallende kleuren, grote tekst, herkenbare of net heel speciale situaties.
-
Vergeet ook de advertenties niet. De meeste sociale mediakanalen bieden ook de mogelijkheid om nieuwe mensen te bereiken via advertenties.
Zo kan je sneller groeien dan als je enkel focust op organisch bereik.