E-mail marketing tips
E-MAIL MARKETING TIPS
De juiste boodschap bij
de juiste doelgroep.
Het belang van segmentatie en doelgerichte boodschappen bij e-mail marketing
Ben je op zoek naar een kostenefficiënte manier om je boodschap aan de juiste doelgroep te versturen? Dan is e-mail marketing misschien wel de oplossing.
Je combineert de voordelen van direct mail en de voordelen van online. Je kan snel en eenvoudig e-mails verzenden zonder tussenkomst van een derde partij.
E-mail marketing kan je ook bijna kosteloos opstarten. Het enige wat je nodig hebt, is een adressenbestand en e-mail service provider.
De juiste boodschap bij de juiste doelgroep
E-mail marketing start bij het definiëren van de juiste doelgroep. E-mails kan je op grote schaal personaliseren. Dat kan je doen door ze te segmenteren.
Segmenteren houdt in dat je je doelgroep gaat onderverdelen in verschillende segmenten. Zo kan je je doelgroep aanspreken op de acties die ze hebben gedaan en wordt je boodschap veel relevanter. Je kan bijvoorbeeld je klanten een andere mail sturen dan je prospects of je kopers van een bepaalde productcategorie een relevant aanbod mailen voor een gelijkaardig productgamma.
Lead generatie
E-mailadressen kan je aankopen, maar eigenlijk is het beter om ze zelf te verzamelen.
Bij ‘list building’ of ‘lead generatie’ bouw je een lijst uit van leads of prospecten die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw product of dienst.
Dit kan je doen door iets van waarde te bieden als download in ruil voor een e-mailadres en naam, zoals een whitepaper of checklist. Dit kan eenvoudig via je eigen website en een formulier. Van zodra iemand zijn gegevens opgeeft, komt hij op de pagina waar hij zijn bestand kan downloaden of bekijken. Eventueel kan je het bestand ook nog via e-mail bezorgen.
Tip: wil je het e-mailadres van deze personen daarna ook gebruiken voor de wekelijkse newsletter of het versturen van andere informatie, voorzie dan wel ook nog een expliciete ‘opt in’ voor mensen die zich op je nieuwsbrief willen inschrijven aan de hand van een extra vinkje.
E-mail marketing strategieën
Aangezien je e-mails bijna kosteloos kan versturen, kan je hier mee gaan experimenteren om te bekijken wat voor jou het beste werkt. We geven je enkele strategieën of
tips om uit te proberen.
- E-mail marketing werkt het best wanneer je regelmatig mailt. Probeer maandelijks of zelfs wekelijks een e-mail uit te sturen.
- Combineer relevante en nuttige informatie met reclame om een interessante nieuwsbrief te maken die mensen ook effectief willen lezen. Je kan eigen nieuws combineren met sectornieuws of andere interessante weetjes voor je klanten.
- Personaliseer je mail door mensen hun naam te gebruiken of door in te spelen op andere zaken die met hen te maken hebben.
- Segmenteer je lijst in verschillende doelgroepen. Misschien kunnen mannen een andere mail krijgen dan vrouwen? Of een andere mail in Antwerpen dan in West-Vlaanderen? Of bestaande klanten tegenover nieuwe klanten? Of afhankelijk van welk formulier ze hebben ingevuld op je site?
- Hou het onderwerp van je mail zo kort mogelijk om je open rate omhoog te krijgen. Een ideaal onderwerp heeft 50 karakters.
- Verwerk in je onderwerp een call to action.
- Experimenteer met het uur van verzending. Wanneer is jouw doelgroep het meest ontvankelijk voor je boodschap? En vergeet het weekend niet.
- Geef gratis dingen weg. Dat hoeft niet altijd een kortingsbon te zijn, maar kan ook een download of een ander interessant stukje content zijn.
- Steeds meer e-mails worden tegenwoordig op een smartphone gelezen, optimaliseer je mail voor mobiele schermen.