Een zakelijke kerstkaart: de investering waard

 

ZAKELIJKE KERSTKAARTEN

Hoe haal je er als bedrijf
het meeste uit?

#iedereenflyer

Een zakelijke kerstkaart:

Binnenkort komt de kerstperiode er weer aan. De dagen worden korter, de nachten worden kouder. Huizen lichten op en woonkamers vullen zich met de zoete geur van sparren om mensen samen te brengen. Maar de eindejaarsperiode is niet enkel het ideale moment om met vrienden en familie te vieren, het is ook het ideale moment om aan je professionele relaties te werken.

Nog een jaartje?

Een kerstkaart sturen is meer dan gewoon een mooi kaartje. Met een kerstkaartje maak je een statement: 'Wij denken aan jou. Bedankt voor de fijne samenwerking. Werken we nog een jaartje samen?'

Dat staat er uiteraard niet zo letterlijk op, maar dat lees je tussen de regels door.
Een kerstkaart is dus de ideale manier om zonder verdere aanleiding contact te leggen met je klanten.

Hoeveel is jouw klant je waard?

Want hoe meer - uiteraard positieve - contactmomenten je hebt met je klanten, hoe beter de klantrelatie en hoe groter de klantloyaliteit. Want het zijn net die loyale klanten die voor de meeste en gemakkelijkste omzet zorgen.

Het zou 5 tot 7 keer zo duur zijn om een nieuwe klant binnen te halen dan een bestaande klant te behouden. Nochtans ligt de focus van veel bedrijven op het binnenhalen van nieuwe klanten en minder op het behouden van bestaande klanten.

Het geheim van het leven

Bedenk je eens hoeveel jouw klanten je waard zijn. Niet per project, maar in zijn totaal. Wat is de lifetime value van jouw klanten? Een kleine bestelling van € 1.000 is misschien niet meteen je grootste klant, maar als diezelfde klant dat 10, 20, 30 jaar op rij doet kan dat wel al tellen.

De Amerikaanse businesscoach Tony Robbins, is bekend om zijn mantra 'The secret to living is giving'. Het geheim van het leven is geven. Hoe druk je het ook hebt, hoe weinig budget er ook is, je hebt altijd iets om te geven.

Aan het werk

Je hebt besloten om een kerstkaart te sturen naar je klanten? Perfect. Zo pak je het aan.

Je doelgroep
Start met het in kaart brengen van de personen naar wie je de kerstwens wil versturen. Naar al je klanten van dit jaar? Of óók zij die dit jaar (nog) niet gekocht hebben bij jou?

Waar bevinden die personen zich? Zijn er cultuurverschillen? Zo focussen Frankrijk en Nederland eerder op 'het nieuwe jaar‘ terwijl België en Duitsland je eerder ‘een gezellige Kerst' wensen. Vergeet niet dat op het zuidelijk halfrond de feestdagen in de zomer vallen. Misschien is het sturen van een sneeuwlandschap dan minder gepast.

En vergeet je leveranciers en medewerkers niet. Ook zij zijn een belangrijk onderdeel van je bedrijf en verdienen een bedankje.

Je boodschap
Ga dan verder met de boodschap. Wat wil je vertellen? 'Prettige Feestdagen' is meestal wel een goed startpunt, maar weinig origineel. Denk na over de woorden die je op je kerstkaart zet, maar ook over wat er tussen die woorden te lezen valt.

Het is belangrijk om een kerst- of eindejaarskaart een persoonlijk tintje mee te geven. Maak je er niet te snel van af en laat verschillende medewerkers de kaart tekenen.
Dit toont persoonlijke aandacht in de geadresseerde en dat betaalt zich later in het jaar vanzelf terug.

Wil je dat je klant je herinnert als een creatieve partner, steek dan ook de nodige creativiteit in je kerstkaart. Trek je liever de 'betrouwbaar-kaart', dan ga je een heel andere richting op. Weeg af welke stijl het best aansluit bij het imago van jouw bedrijf. Bekijk hier enkele voorbeelden van kerstwensen.

Fysiek of digitaal?
In deze digitale tijden worden de fysieke kerstwensen vaak vervangen door e-mails of zelfs een boodschap op je website, maar ook papieren kerstwensen zijn nog steeds populair. Afhankelijk van je boodschap en jouw merkidentiteit kies je voor het medium dat het best bij jou past.

Een fysieke kerstkaart laat steeds een grotere indruk na dan een vluchtig mailtje. Een leuke kerstmail sturen is een beetje als een sneeuwvlokje in een sneeuwbui.
De inbox van de ontvanger loopt vol en de eindejaarswens wordt slechts door een beperkt aantal mensen gezien. Met het sturen van een (fysieke) kerstkaart komt de bedrijfsnaam weer eens onder de aandacht van meerdere personen dan alleen van de contactpersoon. Het kaartje verdwijnt ook meestal niet tussen de rest maar blijft op
een bureau, dressoir, schouw staan tot na nieuwjaar.

Beide opties kan je zo goedkoop en zo duur maken als je zelf wil, afhankelijk van hoe gepersonaliseerd en hoe geavanceerd de (digitale) kerstkaart moet zijn.
Of combineer fysiek en digitaal voor een dubbele impact.

Iets extra?
Naast een kerstwens worden er tijdens de eindejaarsperiode ook vaak professionele cadeau’s of bedankjes uitgewisseld. Een fles wijn of cava (met gepersonaliseerde verpakking) blijft een klassieker, maar ook gadgets zoals koffietassen met je bedrijfslogo kunnen een leuke toevoeging zijn aan je kerstwens. Bekijk hier enkele originele ideetjes.

Iets extra hoeft niet, maar het zal je boodschap en de daaruit volgende loyaliteit wel versterken.

De afwerking
Zorg dat je kerstwens er verzorgd uitziet. In het geval van fysieke kaarten kies je best voor hoogwaardig en stevig papier (bv. vanaf 250 g/m²). Je kan kiezen voor een kaart
in een speciale vorm (dankzij een kapvorm), of met reliëf of uv-spotlak werken om bepaalde elementen te benadrukkken.

In het geval van e-mails zorg je er best voor dat ze geoptimaliseerd zijn voor elke mogelijke computer en elk e-mailprogramma, en dat ze door de spamfilter geraken.

En in beide gevallen: zorg er uiteraard ook voor dat er geen spellingsfouten in staan.

Verzending
Tenslotte moet je kerstwens nog verzonden worden. Wees er op tijd bij, want veel bedrijven sluiten in de kerstperiode. Verstuur je kerstwens dus rond 15 december.

Veel succes met jouw kerstkaart. Stuur ons ook gerust eentje naar , Korte Gotevlietstraat 9, 8000 Brugge ;)
Je maakt je kerstkaarten makkelijk hier.

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading