Invloed van kleur op ontwerpen

 
X

Whitepaper over huisstijl

Download deze praktische handleiding en maak je eigen huisstijl!

Bedankt!

De whitepaper zal automatisch starten met downloaden, zo dadelijk ontvang je hem ook via e-mail.

Bij elk merk past een kleur

In ons onderbewustzijn hebben bepaalde kleuren een invloed op onze perceptie. Dit is een erg interessant gegeven bij het bepalen van je huisstijl en logo.
dook dieper in op dit onderwerp en ontdekte volgende zaken:

Kleuren en hun relatie tot elkaar

Bij het maken van kleuren, zijn er 3 soorten waar je rekening mee moet houden:
Hoe je de verschillende kleuren vermengd in je huisstijl zal je imago bepalen en hoe mensen je merk aanzien.

  • - Primaire kleuren : deze bestaan uit geel, blauw en rood. Door deze te mengen krijg je een nieuw kleurenpallet en kan je alle bestaande kleuren maken
  • - Secundaire kleuren : deze kleuren ontstaan door 2 primaire kleuren met elkaar te mengen. Deze kleuren verkrijg je dan: groen, paars en oranje
    Vous obtenez alors les couleurs suivantes : le vert, le violet et l’orange.
  • - Tertiaire kleuren : deze kleuren krijg je door primaire en secundaire kleuren met elkaar te mengen
Colors are the smiles of nature.
Quote par Leigh Hunt

Rood: proactief, energiek en valt meteen op

Deze kleur staat voor passie en doet je hart sneller slaan. Aan de andere kant heeft het ook een aggressief kantje. Denk maar aan de hevige rode reclameborden tijdens de soldenperiode.

Paars: gesofisticeerd, mysterieus en trouw

Deze elegante kleur nodigt meteen uit en geeft een spirituele toets aan alles. Geen toeval dat waarzegsters vaak paars gebruiken in hun interieur.

Blauw: de meest populaire kleur onder merken

Blauw geeft mensen vaak een rustig gevoel, omdat het ons doet denken aan een prachtige blauwe oceaan. Het straalt vertrouwen en verantwoordelijkheid uit.

Groen: kalm, fris en gezond

De verschillende kleurschakeringen tussen donker en lichter groen bepalen hier vooral de perceptie. Zo zal lichtgroen eerder sereen zijn en donkergroen eerder staan voor rijkdom.

Geel: positivisme, warmte en creativiteit

Door de warme kleuren die we kennen uit het zonlicht, associëren we dit meteen met energie en bruisende creativiteit. Deze kleur springt meteen in het oog van de klant en laat een positieve indruk na.

Oranje: vol leven en spannende momenten, niet toevallig de kleur van !

Deze kleur combineert het beste van het energieke van geel en het lef van rood. Samen creëren ze een leven vol spannende momenten.

Bruin: eenvoud, kracht en duurzaamheid

Wie zowel kracht als eenvoud wil uitstralen kiest best voor een bruine tint. Wel opletten met deze kleur, want soms kan ze ook geassocieerd worden met vuil, zoals modder.

Zwart: prestigieus, gesofistikeerd en tijdloos

Perfect voor een klassieke en exclusieve uitstraling. Zwart wordt daarom ook vaak voor de iets duurdere merken gebruikt.

Wit: puur, nobel en zuiver

Deze kleur doet ons denken aan reinheid (zoals bij een trouwjurk) en zuiverheid (zoals de short van een dokter). Het is een pure kleur die licht weerkaatst.

Banner Image: 
https://doc9lzm465he3.cloudfront.net/images.flyer.eu/2024/blogs/la_psychologie_des_couleurs/1280-259.png

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading