Hoeveel procent BTW betaal ik op verkiezingsdrukwerk?

Voor drukwerk betaal je doorgaans het standaard btw-tarief van 21%. Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om als politieke partij of voor leden te genieten van een verlaagd btw-tarief van 6%. Op welk drukwerk je welk tarief betaalt, leggen we uit in dit artikel.

De sperperiode

Zowel kandidaten als de overheid moeten zich aan bijzondere en beperkende regels houden tijdens de zogenaamde sperperiode. Die loopt voor de verkiezingen van 2019 van 26 januari tot 26 mei , de dag van de verkiezingen.
Partijen, lijsten, kandidaten of derden die voor hen campagne voeren,mogen bijvoorbeeld:

  • geen geschenken of gadgets verkopen of verspreiden (bv. petjes, ballonnen, enz.);
  • geen commerciële telefooncampagnes voeren;
  • geen reclamespots uitzenden op radio, televisie of in de bioscoop;
  • geen commerciële reclameborden of affiches verspreiden;
  • geen affiches plakken in een strook van 30 meter naast autowegen;
Meer info over de sperperiode vind je hier.

Betaal ik 6% of 21% btw voor politiek drukwerk?

Voor drukwerk dat bestemd is om bij de kiezers bekend te geraken en daarbovenop niet bedoeld is voor het maken van handelsreclame, betaal je 6% btw . Op voorwaarde dat er geen grote privé sponsors op staan, is dit van toepassing op:

Waar zit wettelijk het verschil?

Met andere woorden, wanneer je geen winst beoogt, maar campagne voert voor politieke, religieuze, levensbeschouwelijke, vaderlandslievende of filantropische redenen, dan kan je sommige producten dus aan een verlaagd btw-tarief bestellen. We noemen het ‘drukwerk dat niet voor commerciële redenen wordt gebruikt’ . De inhoud is dus belangrijker dan de vorm. Indien je graag de wettelijke tekst naleest, kan je deze integraal onderaan deze pagina doorlezen.

Verantwoordelijkheid van de opdrachtgever

Aangezien je in veel gevallen slechts 6% moet betalen, hebben we speciaal voor de verkiezingen van 2018 en 2019 aparte producten online gezet. Wanneer van toepassing, wordt automatisch 6% btw aangerekend. Dit komt ook zo op je factuur te staan. Batteria ziet er steekproefsgewijs op toe dat de regels worden gerespecteerd door de klanten. Dit kan je nalezen in onze algemene voorwaarden.

Hoe bestel je drukwerk bij Flyer.be?

1 - Ga naar de overzichtspagina voor de verkiezingen.

Drukwerk voor de verkiezingen bestelling is het meest eenvoudig via de overzichtspagina over de verkiezingen. Op die pagina zijn de producten waarop 6% btw-tarief van toepassing is aangeduid met een 6% BTW label.

verkiezingsdrukwerk

2 - Stel je verkiezingsdrukwerk zelf samen.

Wanneer je een product hebt gekozen, begin je met je product samen te stellen. Kies eerst het formaat, daarna (eventueel) een vouwwijze en vervolgens de papiersoort. Voor boekjes en magazines kies je vervolgens de kaft. Daarna kies je het gewenste aantal.

3 - Voeg je product toe aan je winkelwagen en laad je bestand op.

In je winkelwagen druk je op de grote groene knop om je drukklare bestanden toe te voegen. Heb je nog geen drukklaar bestand, dan kan je voor een andere optie kiezen om aan een drukklaar bestand te geraken.

verkiezingsdrukwerk-bestellen

4 - Log in of maak een account aan en voeg je lever- en adresgegevens toe aan je bestelling.

Het moeilijkste is achter de rug. Eens je bent ingelogd kan je een levermethode kiezen en een adres selecteren. Levering met bpost is over heel België volledig gratis.

account-aanmaken

5 - Reken af op de betaalpagina en zet een tasje thee of koffie.

Binnen enkele dagen mag je je drukwerk verwachten. Intussen kan je één van onze andere blogposts lezen om je winstkansen te vergroten deze verkiezingen.

betaalmethode-kiezen

Wat zegt de wet exact over politiek drukwerk?

1° drukwerk waarin campagne wordt gevoerd voor instellingen of organisaties die geen winst beogen en die doeleinden van politieke, religieuze, levensbeschouwelijke, vaderlandslievende, filantropische of staatsburgerlijke aard nastreven, alsook voor de sociale werknemers- en werkgeversorganisaties (bv. verkiezingsdrukwerk, affiches voor humanitaire acties of organisaties);

2° drukwerk waarin campagne wordt gevoerd voor een landstreek, een producentengroep of een motto zonder vermelding van specifieke handelsmerken, producenten, leveranciers of dienstverrichters (bv. "Doe sport"; "Drink meer melk"; "Belgische kazen"; "Bezoek de Auvergne");

3° notariële affiches en notariële berichten;

4° aanwervingsaankondigingen door bedrijven;

5° affiches en aankondigingen voor sportieve, culturele of sociale manifestaties;

6° gebruiksaanwijzigingen voor goederen of producten, bijsluiters voor geneesmiddelen;

7° informatiebrochures en -folders van mutualiteiten en werknemersorganisaties m.b.t. hun hoofdactiviteit;

8° toeristische folders en brochures voor reizigers uitgegeven door diensten van toerisme;

9° boeken, tijdschriften en gidsen waarin verschillende bedrijven of één of meerdere bedrijfssectoren naast elkaar worden opgesomd of waarin aan productvergelijking wordt gedaan, zelfs met vermelding der prijzen, voor zover deze boeken, tijdschriften en gidsen niet uitgaan van voornoemde bedrijven zelf of van de producenten of handelaars in voornoemde producten (bv. gids met vermelding van aangeprezen hotels in een bepaald land, consumentengidsen, enz.);

10° brochures die worden uitgegeven door maatschappijen die een monopolie bezitten (distributiemaatschappijen voor water of energie, radio- en televisiedistributiebedrijven, enz.) en die algemene inlichtingen bevatten (tips voor verstandig energieverbruik, tarieven, enz.). Dergelijke maatschappijen hebben geen reclame nodig om hun producten of diensten af te zetten, aangezien de verbruiker van het goed of de dienst in geen enkel ver onderstelling de mogelijkheid heeft om zijn leverancier of dienstverrichter te kiezen;

11° prospectussen van beleggingsfondsen. Het gaat om de prospectussen over de openbare uitgifte of de verhandeling van rechten van deelneming van een beleggingsinstelling;

12° brochures en informatiefolders die betrekking hebben op het onderwijs dat ze verstrekken en die uitgaan van publiekrechtelijke onderwijsinstellingen en instellingen voor beroepsopleiding en -herscholing, bedoeld in artikel 6 W.BTW of van privaatrechtelijke onderwijsinstellingen en instellingen voor beroepsopleiding en -herscholing die de vrijstelling van art. 44, § 2, 4° W.BTW genieten en derhalve hun onderwijsprestaties niet verstrekken in het kader van een commerciële activiteit zoals omschreven hiervoor (BTW-Rev. nr. 113, blz. 617);

13° overzichten van lessenroosters ongeacht of deze uitgegeven worden door de traditionele onderwijsnetten, door managementscholen of door organisatoren van seminaries. Daarentegen moeten programmaboekjes en aankondigingen van nieuwe opleidingen door organisatoren van seminaries of managementscholen wel worden aangemerkt als reclamedrukwerk onderworpen aan het tarief N;

14° telefoongidsen zelfs in geval het louter gaat om de afzonderlijke handels- en beroepsgedeelten ervan die vaak in een andere kleur dan de gewone telefoongids worden afgedrukt en die de nodige informatie met betrekking tot de beoefenaars van vrije beroepen, de handelaars en ambachtslieden bevatten;

15° drukwerken (affiches, folders, catalogi, ...) die een manifestatie promoten die reeds heeft plaatsgevonden;

16° drukwerken (affiches, folders, catalogi, ...) die vroeger aangewend werden voor een reclamecampagne die echter beëindigd is op het tijdstip van de levering.
De onder 15° en 16° bedoelde goederen worden voornamelijk gezocht door verzamelaars bij gespecialiseerde opkopers en hun prijs is gewoonlijk bepaald rekening houdend met hun zeldzaamheid.

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading