Briefpapier tips
Briefpapier
Tips & tricks
voor de perfecte communicatie.
Hoe maak je het perfecte briefpapier?
Het imago dat je als bedrijf naar voor wil brengen moet te zien zijn in elke vorm van communicatie naar klanten toe. Een van de belangrijkste middelen hiervoor is briefpapier. Hiermee communiceer je vaak naar je klanten, maar briefpapier kan je ook inschakelen om je facturen en bestelnota's op te drukken.
Hou daarom rekening met volgende cruciale tips voor een professionele uitstraling:
Lees al onze tips en andere nuttige informatie in onze briefpapiergids. Klik op de knop om te downloaden.
Gebruik je logo en bedrijfsnaam
Van zodra je deze elementen toevoegt aan je briefpapier, wordt meteen duidelijk van wie de brief afkomstig is. Je logo vormt hierin het herkenningspunt. Deze plaats je steeds bij voorkeur bovenaan de brief.
Vermeld je contactgegevens
Naast je logo moet je ook je belangrijkste contactgegevens meedelen. Denk hierbij aan een e-mailadres, telefoonnummer, adres en BTW nummer. Verstuur je vaak facturen naar je klanten?
Dan is het ook interessant om je IBAN en BIC nummer te vermelden op
het briefpapier.
Maak gebruik van je website
Heb je een website waar mensen op terecht kunnen voor meer informatie?
Vergeet deze dan zeker niet te vermelden. Plaats deze duidelijk in het zicht zodat de klant niet té ver moet zoeken. Bij voorkeur plaats je deze onder- of bovenaan de brief.
Vermijd schrijffouten
Een schrijffaut is snel gebeurd, je leest er makkelijk over maar het komt heel onprofessioneel over bij jouw contacten. Voorkomen is beter dan genezen, kies er daarom voor om jouw briefpapier zorgvuldig te laten nalezen door collega's, vrienden of familie. Een andere optie is ook dat je het ontwerp en de tekst even laat rusten en na een tijdje met frisse ogen opnieuw naar je tekst kijkt. Wedden dat je nog verbeteringen vindt?
Hou het overzichtelijk
Vermijd dat je teveel info op je briefpapier wil plaatsen. Vergeet niet dat je de brief daarna nog zal vullen met tekst. Waardoor het snel erg onoverzichtelijk kan worden. Kies daarom de belangrijkste informatie eruit en orden deze zodat je een overzichtelijk geheel krijgt. Zet bijvoorbeeld alle contactgegevens bij elkaar en laat de ruimte rondom je logo en naam zo vrij mogelijk.
Oogt je briefhoofd te druk? Plaats dan het teveel aan tekst onderaan en creëer rust voor het oog.
Twijfel je te hard of je voldoende ruimte hebt om alles te plaatsen? Dan kies je best om in recto/verso drukken.
Werk met kleuren
In ons onderbewustzijn hebben bepaalde kleuren een invloed op onze perceptie. Wist je dat de kleur 'geel' door ons aanzien wordt als een teken van creativiteit, warmte en geluk?
Tijdens het ontwerpen van je briefpapier moet je goed nadenken over de kleurcombinaties die je wil maken en welk imago je hieraan wil koppelen. Wil je meer weten over de perceptie rond kleur? Klik dan op onderstaande knop.
Sluit af met een handtekening
Een persoonlijke handtekening maakt je brief persoonlijk en professioneel tegelijk. Het voordeel is dat je de handtekening ook niet meer zelf moet plaatsen, omdat ze standaard in het briefpapier verwerkt zit. Hou er wel rekening mee dat je deze voldoende laag plaatst, zodat er nog tekst in de brief zelf kan.
Bestel briefpapier