Maak van jouw evenement een succes met onze promotietips

.
 

PROMOTIETIPS

Om van jouw evenement
een succes te maken.

Bereik potentiële bezoekers met deze tips

Een evenement zonder bezoekers kán gewoon geen succes zijn... In dit artikel geven we je enkele praktische tips die je kan gebruiken om potentiële bezoekers te bereiken.

Alvorens je start

Alvorens je van start gaat met het voeren van promotie, moet je doelgroep voor 100% gekend zijn. Probeer minstens een antwoord te geven op de volgende vragen:
  • Wat is de gemiddelde leeftijd?
  • Waar wonen ze?
  • Zijn het vooral mannen of vrouwen?
  • Wat zijn hun interesses?
Als je een goed beeld schetst van je klanten, heb je ook een degelijke basis om te bepalen op welke plaatsen en via welke kanalen je promotie het efficiëntst zal zijn.
Je wil natuurlijk enkel promotie voeren waar potentiële klanten ze zullen zien.
We starten met online tips, daarna geven we nog enkele offline tips.

Online

Online heb je als basis natuurlijk je website (als je die hebt). Maar daarnaast zijn er nog een aantal andere kanalen waar je gebruik kan van maken.

#1 Maak je evenement duidelijk zichtbaar op je website
Heb je zelf een website? Dan is dit het ideale medium om je eigen evenement in de kijker te zetten. Zorg ervoor dat geïnteresseerde bezoekers op een mooie landingspagina terecht komen en meteen zien waar ze zich kunnen inschrijven of tickets kunnen kopen. Heb je geen website? Maak dan minstens een gratis Facebook evenement aan.
(zie tip 2)

#2 Gebruik Facebook
Met meer dan 1 miljard gebruikers is de kans groot dat een aantal mensen op Facebook interesse hebben in jouw evenement.
Hier komt de informatie over jouw doelgroep goed van pas.

  • Stap 1: Maak een evenement aan op Facebook (links in het menu onder jouw profielfoto). Volg gewoon de stappen. Het is heel eenvoudig.
  • Stap 2: Nodig vrienden, kenissen en relaties uit.
  • Stap 3: Promoot jouw event. Klik op event promoten (rechts in het menu als je op de 3 puntjes klikt) en volg de stappen.
    Hier kun je heel duidelijk aangeven wie de doelgroep is.
  • Stap 4: Je kan via Facebook ook gratis toegangskaarten weggeven. Vraag om jouw pagina te liken, je post te sharen en beloon een aantal gelukkigen met een gratis duoticket (in de hoop dat de winnaars ook nog een heleboel vrienden en kennissen meenemen).
#3 Gebruik Twitter
Gebruik Twitter om in contact te komen met mensen die interesse kunnen hebben in jouw evenement.
  • Stap 1: Ga naar https://www.twitter.com/search
  • Stap 2: Vul een zoekwoord in dat gerelateerd is aan het onderwerp van jouw evenement (bijvoorbeeld massage, immo, kunst, fotografie, sportvissen, rock ‘n roll...)
  • Stap 3: Geef een waardevolle reactie met een link naar de pagina waarop informatie over het evenement staat.
#4 Ga op zoek naar relevante forums
Relevante forums zijn een zeer goede manier om jouw evenement zichtbaarder te maken.
  • Stap 1: Zoek relevante forums in Google.
  • Stap 2: Registreer je op dit forum.
  • Stap 3: Probeer waarde toe te voegen aan het forum door goede antwoorden en reacties te geven. Promoot ondertussen jouw event.
#5 Stuur een mail naar potentiële geïnteresseerden
E-mail is en blijft een van de meest waardevolle manieren om online mensen te bereiken.
  • Stap 1: Maak een lijst met e-mailadressen. Natuurlijk mag je niet zomaar duizenden mails versturen, maar een persoonlijke mail naar mensen die je kent is geen probleem.
  • Stap 2: Stuur een mail met informatie over het evenement en waarom mensen moeten komen.
#6 Plaats je evenement op websites met een evenementenkalender
Online zijn er verschillende plaatsen waar je jouw evenement op een kalender kan plaatsen. Hieronder enkele voorbeelden:
https://www.waarnaartoe.be/
https://www.vivalafiesta.be/
https://www.out.be/
Zoek in Google eens op “evenementenkalender”. Vaak heeft een stad zijn eigen website waar je evenementen kan op plaatsen.
#7 Stuur een persbericht uit
Lokale kranten, magazines of vakbladen nemen soms ook informatie op over evenementen uit de buurt. Als je een verzorgd persbericht uitstuurt of een mooie persmap samenstelt, is er een grote kans dat zij dit met aandacht zullen bekijken. In het assortiment van Flyer.be vind je ook kwalitatieve presentatiemappen.

Offline

Ook offline zijn er verschillende kanalen om promotie te voeren.

#1 Radio
Promotie via de radio hoeft niet onbetaalbaar te zijn als je de lokale radio’s aanspreekt. Een bedrijf dat zeker kan helpen bij het maken van een radiospot is Var.be.

#2 Zorg voor opvallende visitekaartjes
Of je nu promotie maakt in de periode die aan je evenement voorafgaat of op het evenement zelf wil netwerken: mooie visitekaartjes zijn een must.
Zo hebben mensen een tastbare herinnering aan jouw evenement én je bedrijf.

#3 Affiches plakken
Met affiches vergroot je de visibiliteit van jouw evenement zeer snel.
  • Stap 1: Ga na waar je affiches wil plakken, en leer de lokale voorschriften kennen.
  • Stap 2: Maak een ontwerp en bestel jouw drukwerk (bij Flyer.be ;-)).
  • Stap 3: Zoek vrijwilligers om mee te helpen de affiches te plakken, en geef ze een leuke beloning!
Opgelet: in veel gemeentes in het verplicht om de naam van de organisator te vermelden op de affiche.
Bovendien moet deze persoon in de meeste gevallen ouder zijn dan 18 jaar. Ga dus zeker even na wat in jouw buurt de geldende regels zijn.
#4 Flyers verdelen
De meest traditionele manier van promotie, maar nog steeds één van de efficiëntste. Flyers verdelen in de straat verhoogt het aantal deelnemers, en je kan zelf beslissen aan wie je een flyer geeft.
  • Stap 1: Ontwerp en druk je flyers bij Flyer.be.
  • Stap 2: Stel een topteam samen om de flyers uit te delen.
  • Stap 3: Verspreid je flyers.
Ook hier geldt opnieuw de regel van de organisator vermelden: in elke gemeente is de regelgeving anders. Ga op onderzoek uit voor je je flyers laat drukken.

#5 Huur een reclamewagen
Wil je echt bekend worden? Huur dan een reclamewagen, liefst één met geluid.
Typ eens “reclamewagen huren” in Google: je krijgt meer dan 1000 resultaten waar je dergelijke wagens kan huren.

#6 Mond-tot-mond reclame
Ongetwijfeld de sterkste marketingtechniek.
Vraag aan medewerkers en mensen die zich ingeschreven hebben om het evenement door te spelen aan hun kennissen. Iedereen kent ongeveer 20 mensen met dezelfde demografische eigenschappen en interesses, dat zijn dus 20 potentiële bezoekers voor jouw event.

#7 Nodig bekende Vlamingen uit
Wie wil er nu niet naar een evenement waar Koen Wauters of Kris Peeters ook op afkomen? Het is altijd een gok, maar je kan proberen een paar bekende Vlamingen naar je evenement te lokken. Met een mooie, originele uitnodiging misschien? Zij zorgen sowieso voor een verhoogde media-aandacht.

Hopelijk vond je deze tips nuttig. Heb je nog vragen in verband met jouw evenement en de promotie er van? Laat ons het gerust weten!
Contacteer ons via info@batteria.be of op 026 16 57 42.

Banner Image: 

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading