Sperperiode en kortingen
Solden
Wat en wanneer?
De sperperiode
In België geldt er een tijdelijk verbod op het maken van reclame over de solden. Deze start meestal van 3 december tot en met 2 januari voor de winterkoopjes en loopt van 1 juni tot en met 30 juni voor de zomerkoopjes. Wanneer 3 januari of 1 juli op een zondag vallen, dan starten de koopjes een dag vroeger.
Dit verbod moet enkel gerespecteerd worden door handelaars die schoenen, kleding, fijne lederwaren en lederartikelen aanbieden. Hiermee krijgt de klant de mogelijkheid om prijzen eerlijk te vergelijken en te ontdekken of de kortingen ook daadwerkelijk kortingen zijn.
Uiteraard is het voor iedereen wel toegelaten om je artikelen met een korting te verkopen, je mag hier gewoon geen reclame mee maken.
Wanneer kun je het beste korting geven?
In België zijn er heel wat momenten waarop handelaars kortingen geven. Wij sommen de voornaamste perioden op:
- Wintersolden: van 3 januari tot en met 31 januari
- Zomersolden: van 1 juli tot en met 31 juli
- Mid-season sale voorjaar: vanaf april
- Mid-season sale najaar: vanaf september
- Dag van de klant: eind september: zet je klanten in de bloemen met een leuke korting of cadeautje
- Sunday shopday: begin oktober: heel wat retailers openen die zondag hun winkel en geven kortingen
- Cyber Monday & Black Friday: telkens een maandag of vrijdag eind november: een hype overgewaaid uit
Amerika waarbij handelaars gedurende 24u korting geven
Welk materiaal zet je best in voor jouw soldencampagne?
Solden zijn de ideale periode om meer klanten aan te trekken en je omzet te verhogen. Het materiaal dat je hiervoor is inzet is van cruciaal belang.
Meer infoOntwerp zelf je promotiemateriaal
Dankzij hoef je geen professionele designer te zijn om je soldenbanners te ontwerpen.
Maak je keuze uit onze gratis layouts of maak gebruik van de gratis Designtool en maak in
no-time een winstgevende campagne.