Zo maak je de perfecte verkiezingsposter

Een verkiezingsaffiche of poster bevat zowel tekst als beeld. Ze moeten vaak in een oogopslag bekeken en of gelezen worden op een grote variëteit aan plaatsen. Leesbaarheid is dus één van de grootste factoren voor een goed ontwerp, maar er zijn nog andere zaken die je helpen een impact te creëren met je poster. In dit artikel gaan we wat dieper in op het ontwerp van een verkiezingsposter.

1/ Wat is je boodschap ?

Het allereerste wat je je dient af te vragen is welke tekst je juist op je verkiezingsaffiche zet. Welke boodschap wil je overbrengen? Wat is je persoonlijke of partij boodschap? Zorg ervoor dat het bericht zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk is, plaats het in een strategische kleur op een duidelijke plaats. Een persoonlijke boodschap onderscheidt jou van de rest. Hoe het niet moet, lees je in dit artikel.

publicité extérieure

2/ Focus op de essentie

publicité extérieure

Op een verkiezingsaffiche staan steevast enkele onmisbare elementen. Het partijlogo, je naam en een foto. Daarnaast maak je het verschil met een unieke boodschap, zoals zojuist uitgelegd. Zorg er steeds voor dat deze belangrijkste elementen ook leesbaar zijn van een grote afstand. We raden daarom aan om je te focussen op de essentie en een eventuele boodschap niet langer als 5 woorden lang te maken. De correcte volgorde van gewicht voor de verschillende elementen: partijlogo, foto, naam, boodschap, lijstplaats, enz.

3/ Kleur is belangrijk

De kleurkeuze voor je verkiezingsaffiche is vaak gemakkelijk. Je gaat voor de kleur van je partij. Maar welke kleuren passen bij je partijkleur? Vaak heeft je partij een ‘huisstijlhandboek’ waarin wordt aangegeven welke secundaire kleuren gebruikt worden, welke lettertypes, enz. Toch kan kleur een meerwaarde betekenen. Zo vallen felle, heldere kleuren altijd beter op en worden kleuren ook vaak met verschillende gevoelens geassocieerd. In dit artikel over kleurenpsychologie vertellen we daar meer over.

Lees meer in dit artikel : De wetenschap van kleuren in de politiek

publicité extérieure

4/ Het midden valt harder op

Hoeken worden minder bekeken en ook de onderkant is van minder belang. Dat wil zeggen dat de bovenkant en het midden van een poster de belangrijkste elementen moeten bevatten. Een foto waarmee oogcontact wordt gemaakt kan de kijker in de poster trekken. Net zoals het feit dat je partijlogo misschien wel het hardste moet opvallen. Overweeg dus om deze in het midden en bovenaan te plaatsen.

5/ Less is more

De ideale succesformule voor een verkiezingsposter hebben we nog niet gevonden. Als ze er allemaal hetzelfde zouden uitzien, zou het effect van een sterke poster in de middenmoot opgaan. Het bekende gezegde “een beeld zegt meer als duizend woorden”, is ook hier van toepassing. Hou het dus simpel, zonder drukke achtergronden of gigantisch lange boodschappen.

publicité extérieure

Samengevat, een krachtige verkiezingsposter heeft een duidelijke slogan, goed gepresenteerde essentiële inhoud, passende kleuren, een gecentreerd ontwerp en een geschikte achtergrond. Voor meer gedetailleerde tips over politieke communicatiestrategieën, bekijk onze blogs over verkiezingen: Verkiezingsthema pagina. Page thème élections.

Articles similaires :
Banner Image: 
https://doc9lzm465he3.cloudfront.net/images.flyer.eu/2024/blogs/conseils_pour_une_affiche/banner_1280x259.webp

Even geduld, de pagina wordt geladen.

Loading