Marketing Trends 2021: Welke marketingtrends zijn het meest geschikt voor jouw bedrijf?
Zoals elk jaar zijn er verwachte marketingtrends voor het komende jaar. Welke zijn dit nu juist en hoe kan jij met jouw bedrijf hierop inspelen? Het is heel belangrijk om vooruit te kijken en niet op trends in te gaan als het bijna te laat is.
“To be prepared is half the victory” - Miguel de Cervantes
User generated content
De wereldwijde gezondheidscrisis heeft de manier waarop bedrijven/merken hun producten op de markt brengen sterk veranderd. Dit zorgde voor een stijging in het gebruik van User generated content. Een simpele manier om klanten meer te betrekken. USG wordt al door veel merken gebruikt bij het schrijven van testimonials of aanbevelingen van social media influencers. Maar, hoewel positieve feedback van klanten van onschatbare waarde is voor jouw bedrijf, is het niet de enige manier om je gebruikers te betrekken. Merken hebben bijvoorbeeld de voordelen van het gebruiken van ruwe, onbewerkte beelden van klanten al ondervonden. En het werkt echt. Het versterkt je geloofwaardigheid en de authenticiteit!
Social commerce
Social media shopfronts en shoppable posts zijn maar enkele van de e-commerce strategieën die we dagelijks op social media tegenkomen. Er zijn merken die een groot deel van hun verkoop genereren via Instagram met het gebruik van social ads, shoppable posts en een opvallende ‘Insta feed’. Om dit ten volle te benutten moet je ervoor zorgen dan je producten er geweldig uitzien!
Brand activism
Met zoveel sociale veranderingen in de wereld kwam brand activisme in 2020 in de schijnwerpers.Als gevolg daarvan werpen merken een licht op hun waarden en politieke standpunten. Dit doen ze door middel van branding en soms zelfs met de producten die ze verkopen. Deze trend zal waarschijnlijk in 2021 blijven en nog verder evolueren.
Nostalgia marketing
Nostalgia marketing is een van de meest impactvolle marketing trends van de voorbije jaren, en niet zonder reden. Studies hebben aangetoond dat een vleugje nostalgie onze mentale staat kan verbeteren. Dus welke betere manier om uw merk af te stemmen op positieve gedachten en emoties dan met een throwback.
Voice search
Er wordt geschat dat 55% van alle (Amerikaanse) gezinnen tegen 2022 een smart speaker in huis zullen hebben met voice search. Denk maar aan Alexa en Google home. Doordat we al een tijdje deze technologie kennen in onze dagelijkse levens (‘Siri, zet timer op 10 minuten’) worden we meer een meer gewoon om voice search te gebruiken voor bepaalde handelingen. Dit creëerde een nieuwe markt: voice search shopping. Je kan nu al producten kopen via Alexa of Siri, maar dit wordt verwacht om tegen 2022 te vertwintigvoudigen.
Influencer marketing
Influencer marketing zoals we het nu kennen, omvat vooral merken die vertrouwen op hele grote influencers om hun product te adverteren. Consumenten vertrouwen niet langer grote realitysterren en grote influencers. Ze worden slimmer en weten dat deze personen niet per se het product goed vinden maar het gewoon adverteren omdat ze ervoor betaald worden. Grote merken beginnen meer en meer in te zetten op ‘micro-influencers’, influencers in een niche met een kleiner aantal volgens en een meer directe impact en invloed op hun volgers. Je zet beter 10 kleine micro-influencers in dan al je vertrouwen te leggen bij één grote influencer.
Interactive content
Dit gaat niet alleen over websites maar ook over video’s en interactieve reclames. We zien nu af en toe al interactieve reclame’s passeren op Facebook waar bijvoorbeeld je een preview krijgt van een game die je kan spelen, maar dit kan nog veel beter. We zagen in 2018 "Black mirror: Bandersnatch" op Netflix een interactieve film waar je zelf de handelingen van het hoofdpersonage kon kiezen. Wanneer we advertenties zo gaan maken dat de consument hier interactief mee aan de slag kan zullen ze niet alleen jouw merk/bedrijf beter onthouden maar ook met een minder negatief gevoel achterblijven na het krijgen van een advertentie